Welcome

Στο blog μας θα βρείτε δεκάδες Έλληνες συγγραφείς και πρωτότυπες εμπνευσμένες ιστορίες κάθε είδους, για κάθε ηλικία και για όλα τα γούστα, όπως επίσης εβδομαδιαίες κληρώσεις βιβλίων, συνεντεύξεις γνωστών συγγραφέων, συμβουλευτικά συγγραφικά άρθρα και πολλά άλλα.

Το όνομά μας είναι πλέον γνωστό στους εκδοτικούς κύκλους και είμαστε περήφανοι για το γεγονός ότι μέσα από του Moonlight Tales έχουν αναδειχτεί ιστορίες που τώρα, υπό εκδοτική στέγη πια, κοσμούν τα ράφια βιβλιοπωλείων.

Εάν λοιπόν λατρεύετε τη λογοτεχνία, περιηγηθείτε στο blog μας και ανακαλύψτε όσα έχουμε να σας προσφέρουμε.

Καλώς ήρθατε στον Moonlightόκοσμο!

4 Δεκ 2015

6 Publishing Edition: "7 Βήματα μέχρι τον εκδοτικό"



Μια από τις πιο συχνές ερωτήσεις που δεχόμαστε από τους συγγραφείς στο Moonlight Tales είναι: «Μόλις τελείωσα το πρώτο μου βιβλίο. Τι πρέπει να κάνω τώρα;» Έτσι λοιπόν, στο πρώτο άρθρο της κατηγορίας Publishing Edition θα δούμε μαζί τα 7 βήματα που πρέπει να ακολουθήσει κάθε συγγραφέας από τη στιγμή που τελειώνει το βιβλίο του μέχρι να φτάσει στον εκδοτικό. 


Μετά από βδομάδες, μήνες, χρόνια… επιτέλους, ολοκλήρωσες το βιβλίο σου. Η καρδιά σου σφίχτηκε και φτερούγισε ταυτόχρονα. Αυτή η γλυκόπικρη γεύση του τέλους είναι δύσκολο να περιγραφεί με λόγια. Προσωπικά είχα δακρύσει από συγκίνηση… Ναι, οκ (διακριτικό βήξιμο), πίσω στο θέμα μας.
Τελείωσες λοιπόν το βιβλίο σου και τώρα αναρωτιέσαι τι πρέπει να κάνεις. Ήρθες στο κατάλληλο μέρος. Συγκέντρωσα για εσένα όλη τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσεις σε έναν αναλυτικό οδηγό 7 βημάτων. Να σημειωθεί πως τα παρακάτω βήματα παρουσιάζουν ένα γενικό κανόνα, για να δώσουν μια κατεύθυνση. Κανείς δε σου βάζει το πιστόλι στο κεφάλι για να τα ακολουθήσεις κατά γράμμα. Για την ακρίβεια, προκειμένου να καλύψω όλα τα ενδεχόμενα, δημιούργησα τα βήματα με το σκεπτικό ότι απευθύνομαι σε νέους συγγραφείς που κάνουν την πρώτη τους προσπάθεια στη συγγραφή. Επομένως ο καθένας μπορεί να τα προσαρμόσει στις ανάγκες, τις προτιμήσεις, την εμπειρία και τις δυνατότητές του.
Πάμε να τα δούμε λοιπόν:

 Βήμα 1ο  Ξέχνα το!



Αν αυτή τη στιγμή έχεις ανοιχτό το αρχείο στον υπολογιστή, απλά κλείσε το πρόγραμμα και ξέχνα το!
Οι ειδικοί συστήνουν απομάκρυνση από την ιστορία για 3 μήνες. Ναι, καλά άκουσες.  
3 ΜΗΝΕΣ!!!
Για τρεις μήνες δε θα ρίξεις ούτε μια ματιά στην ιστορία σου. Μπορείς αν θες να σημειώνεις σε ένα τετράδιο ό,τι αναλαμπές σου έρχονται, όλα τα σημεία που θες να κοιτάξεις, να προσθέσεις ή να διορθώσεις, γιατί όταν περάσουν οι τρεις αυτοί μήνες, αυτό ακριβώς θα πρέπει να κάνεις. Επιμέλεια!
Και θα μου πεις «Γιατί να μην την κάνω αμέσως μόλις τελειώσω; Γιατί να περιμένω τόσο καιρό;»
Η απάντηση είναι απλή: Γιατί είσαι δεμένος με την ιστορία! Είσαι δεμένος με τους χαρακτήρες!
Σε κάθε ιστορία, όταν πρωτογράφεται, πέρα από τα ορθογραφικά και συντακτικά λάθη, υπάρχουν και σημεία που πρέπει να αλλάξουν, ανακρίβειες που πρέπει να διορθωθούν, στοιχεία που πρέπει να προστεθούν και κυρίως, περιττά κομμάτια που πρέπει να κοπούν. Ειδικά οι τελευταίες περιπτώσεις είναι δύσκολο να εντοπιστούν από τον εκάστοτε συγγραφέα. Για αυτό και οι ειδικοί προτείνουν να αφήνουμε στην άκρη το έργο μας για ένα μεγάλο διάστημα, ώστε, όταν το πάρουμε ξανά στα χέρια μας για να κάνουμε επιμέλεια, να μπορούμε να το δούμε λίγο πιο αποστασιοποιημένοι. Περισσότερο ως αναγνώστες και λιγότερο ως συγγραφείς… όσο είναι αυτό δυνατό.
Καταλαβαίνω πως για κάποιους 3 μήνες είναι τεράστιο διάστημα, ειδικά όταν καίγεσαι από ενθουσιασμό και λαχτάρα να κάνεις το όνειρο σου πραγματικότητα. Προσωπικά το καλύτερο που κατάφερα ήταν ένας μήνας. Μα αν το δούμε πρακτικά, υπολογίζοντας το διάστημα που μου πήρε να ολοκληρώσω το πρώτο μου βιβλίο (694 σελίδες), είχα σχεδόν μισό χρόνο να διαβάσω τα πρώτα κεφάλαια, με αποτέλεσμα, όταν τα αντίκρισα στο στάδιο της επιμέλειας, να εντυπωσιάζομαι (πότε αρνητικά, πότε θετικά) με αυτά που είχα γράψει.
Ναι, τώρα προσπαθώ να δικαιολογηθώ… Αλλά σοβαρά, όσοι αντέξετε την αναμονή κάντε το και δε θα χάσετε. Μεταξύ μας, μετά από το διάστημα που αφιερώσατε στη συγγραφή και εσείς οι ίδιοι έχετε ανάγκη να χαλαρώσετε και να ανακτήσετε δυνάμεις, προτού πέσετε με τα μούτρα στο δύσκολο κομμάτι που ονομάζεται επιμέλεια.


Βήμα 2ο Επιμέλεια



Στην πραγματικότητα αυτό είναι ίσως το πιο σημαντικό βήμα που πρέπει να κάνεις και δυστυχώς κάποιοι από τους νέους συγγραφείς δε δίνουν τη δέουσα προσοχή. Όσο και αν δεν το πιστεύεις ακόμη και οι πιο γνωστοί και σπουδαίοι συγγραφείς αφιερώνουν χρόνο για αυτό το βαρετό, μα ουσιώδες κομμάτι της συγγραφικής διαδικασίας. Είναι η στιγμή που, όπως ανέφερα και στο παραπάνω βήμα, πρέπει να εξετάσεις το κείμενο σου, να εντοπίσεις όλα εκείνα τα στοιχεία που δεν κολλάνε ή περισσεύουν και να προβείς στις απαραίτητες διορθώσεις, προσθήκες και περικοπές. Υπάρχει όμως ακόμη κάτι που πρέπει να προσέξεις ιδιαίτερα.
Είναι αλήθεια πως όταν ο εκδοτικός εγκρίνει το έργο σου, αυτό θα περάσει από επιμελητή. Αυτό δε σημαίνει πως πρέπει να αρχίσεις να στέλνεις σε εκδοτικούς ένα κείμενο ασύντακτο και γεμάτο ορθογραφικά λάθη. Όσο φοβερό και αν είναι το story σου, όταν ο υπεύθυνος διαλογής του εκάστοτε εκδοτικού ανοίξει το κείμενο σου και στην πρώτη παράγραφο ο αμφιβληστροειδής του απειλήσει με αυτοκτονία, τότε, πίστεψέ με, δε θα πάει παρακάτω. Στην τελική, υπάρχουν εκατοντάδες άλλα βιβλία που αναμένουν να τα διαβάσει.
Όσο βαρετό και κουραστικό και αν ακούγεται, αυτή είναι στιγμή που μπορείς να ξαναγράψεις το έργο σου, να διατυπώσεις καλύτερα και πιο λογοτεχνικά φράσεις, προτάσεις, παραγράφους και ολόκληρες σκηνές, να του δώσεις νέα πνοή. Μη ξεχνάς, δεν έχει σημασία μόνο το τι γράφεις, αλλά και πως το γράφεις και ενδεχομένως, στα πρώτα τουλάχιστον κεφάλαια να μην τα πήγες και τόσο καλά με το «πως». Εκμεταλλεύσου την εμπειρία που απέκτησες στο συγγραφικό σου ταξίδι (Μη μου πεις πως δεν παρατήρησες την εξέλιξη της πένας σου από τη στιγμή που ξεκίνησες να γράφεις μέχρι τώρα;).
Και όταν λέμε «επιμέλεια» δεν εννοούμε να το δώσεις στο φίλο σου τον φιλόλογο. Ναι, σίγουρα θα σου διορθώσει τα ορθογραφικά και συντακτικά λάθη και θα σου κάνει μερικές ενδιαφέρουσες προτάσεις, μα εκείνος δε θα δει αυτά που θα δεις εσύ και στο κάτω κάτω, με τον τρόπο αυτό δε θα μάθεις και δε θα εξελιχθείς ως συγγραφέας. Αν δεν είσαι σίγουρος για τον εαυτό σου και θέλεις και τη γνώμη ενός ειδικού μπορείς να το δώσεις μετά στο φίλο σου τον φιλόλογο.
Ήρθε η ώρα να γίνεις ο επιμελητής του εαυτού σου.

Βήμα 3ο Ιδανικός αναγνώστης



Το πιθανότερο είναι πως έχεις ήδη τουλάχιστον έναν αναγνώστη, είναι όμως ο ιδανικός;
Δεν έχεις ιδέα τι σημαίνει αυτό; Να σου εξηγήσω…
Ιδανικός αναγνώστης είναι αυτός που διαβάζει το έργο σου, ενώ εσύ γράφεις ή αφότου το έχεις ολοκληρώσει, και μοιράζεται μαζί σου την ειλικρινή του άποψη είτε αυτή σου αρέσει είτε όχι. Ξέρουμε καλά και οι δύο πως σε αυτό το σημείο το τελευταίο που χρειάζεσαι είναι κάποιον να σου γλύφει τα αυτιά. Αντιθέτως έχεις ανάγκη από κάποιον να σου επισημάνει τα λάθη και τις ελλείψεις σου, ώστε να γίνεις καλύτερος.
Ο ιδανικός σου αναγνώστης πρέπει να είναι άνθρωπος που διαβάζει γενικότερα και έχει ουσιαστική άποψη και κριτήριο για το τι εστί καλό βιβλίο. Δεν έχω τίποτα με την κολλητή σου που μέχρι χθες το αγαπημένο της ανάγνωσμα ήταν το cosmopolitan, ούτε υποτιμώ την κρίση και την άποψη της, σίγουρα κι αυτή κάτι θα σου προσφέρει στη συγγραφική διαδικασία, αλλά για τη συγκεκριμένη δουλειά δε μας κάνει. Για να μην υπολογίσω και τη συναισθηματική σχέση που υπάρχει ανάμεσά σας, αφού ο τίτλος του ιδανικού αναγνώστη δεν απονέμεται ούτε σε συγγενείς. Ειδικά στη μητέρα σου, ακόμη και αν έχει κερδίσει λογοτεχνικό βραβείο νόμπελ (Εντάξει, αν έχει κερδίσει το νόμπελ μπορείς να κάνεις μια εξαίρεση). Όσο αντικειμενικούς και αν τους θεωρείς, οι στενοί φίλοι και οι συγγενείς πάντα θα επηρεάζονται από τα συναισθήματα που τρέφουν για εσένα. Και για να είμαστε ειλικρινείς, είναι πιο γλυκιά η επιβεβαίωση και η χαρά, που θα νιώσεις όταν θα δεις έναν άγνωστο (ή σχεδόν άγνωστο) να ενθουσιάζεται πραγματικά με το δημιούργημά σου, παρά αν οι συγγενείς και οι φίλοι σου κάνουν όλοι μαζί τούμπες.
Ο ιδανικός σου αναγνώστης λοιπόν μπορεί να διαβάζει το βιβλίο είτε κομμάτι κομμάτι, ενώ το γράφεις, είτε ολοκληρωμένο στο τέλος (αφού έχει γίνει η επιμέλεια). Αν όμως μέχρι τώρα το διάβαζε κομμάτι κομμάτι, συστήνω να βρεις και έναν δεύτερο, ο οποίος μετά την επιμέλεια θα το διαβάσει για πρώτη φορά. Θα εντοπίσει διαφορετικά πράγματα από τον πρώτο, που ναι μεν δεν έχει δει το διορθωμένο κείμενο, αλλά γνωρίζει ήδη την ιστορία.
Το θέμα εδώ είναι το εξής: με βάση τις παρατηρήσεις και τις επισημάνσεις που θα δεχτείς από τους ιδανικούς σου αναγνώστες θα πρέπει να επιστρέψεις ξανά στο «Βήμα 2ο», μέχρι το κείμενο σου να είναι όσο το δυνατό πιο άρτιο, προτού προχωρήσεις στο «Βήμα 4ο».
Σημείωση: Το ότι έχεις ιδανικό αναγνώστη, δε σημαίνει πως απαγορεύεται να διαβάζουν και άλλοι το έργο σου. Εσύ επιλέγεις με πόσους και πότε θα το μοιραστείς. Ούτε σημαίνει πως οι γνώμες άλλων αναγνωστών δεν μετρούν ή δεν έχουν αξία. Πρέπει όμως να μάθεις πότε και με ποιον τρόπο να μετράς τη γνώμη του κάθε αναγνώστη, όπως αργότερα θα πρέπει να μάθεις πότε και με ποιο τρόπο να επηρεάζεσαι από τις κριτικές που θα δεχτεί το έργο σου. Να θυμάσαι πως πάνω από όλα, το έργο αυτό είναι δικό σου, είναι δημιούργημα και κομμάτι σου! Αν εκφράζει εσένα θα βρει τρόπο να αγγίξει και τους αναγνώστες.
Ναι, ο ιδανικός σου αναγνώστης μπορεί να είναι και ο φίλος σου ο φιλόλογος.


Βήμα 4ο Κατοχύρωση πνευματικών δικαιωμάτων



Ένα από τα πιο πολυσυζητημένα θέματα στους κύκλους των νέων συγγραφέων, για αυτό και θα το συζητήσουμε αναλυτικά, όπως του αξίζει, στο επόμενο άρθρο της σειράς  Publishing  Edition. Ας κάνουμε όμως μια μικρή εισαγωγή:
Κάποιοι πιστεύουν πως κατοχυρώνοντας το έργο τους διασφαλίζουν το περιεχόμενό του. Αυτό είναι μύθος. Στην πραγματικότητα το μόνο που μας παρέχει η κατοχύρωση πνευματικών δικαιωμάτων είναι μια «βεβαία ημερομηνία». Δηλαδή ότι ο συγγραφέας Α την ημερομηνία Β εμφάνισε δημόσια το έργο Γ ως δικό του. Αυτό είναι κατοχύρωση παιδιά. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο.
Όπως αντιλαμβάνεσαι λοιπόν τα πνευματικά σου δικαιώματα κατοχυρώνονται ακόμη και αν στείλεις το έργο σου μέσω e-mail στη φίλη σου για να το διαβάσει (αρκεί φυσικά να κρατήσεις το mail). Γιατί; Γιατί το mail σου παρέχει μια «βεβαία ημερομηνία» κατά την οποία εσύ παρουσίασες το έργο ως δικό σου. Κατά πόσο αυτό θα είναι αρκετό σε μια ενδεχόμενη δικαστική διαμάχη για τα δικαιώματα του βιβλίου σου είναι μια άλλη, πολλή μεγάλη ιστορία, που όπως είπα θα αναλύσουμε σε επόμενο άρθρο.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι κατοχύρωσης, μα οι πιο γνωστοί είναι:
- Συμβολαιογράφος
- Ταχυδρομείο (με συστημένο δέμα προς τον εαυτό μας το οποίο δεν το ανοίγουμε ποτέ, παρά μόνο στο δικαστήριο).
- Εθνική βιβλιοθήκη (διατηρώ μια μικρή επιφύλαξη για αυτό, καθώς διάβασα κάπου πως δεν ισχύει πλέον. Μέχρι το άρθρο για τα πνευματικά δικαιώματα θα το έχω διασταυρώσει).
- Λέσχη κινηματογράφου (για σενάριο).
- e-mail
- Ανάρτηση στο διαδίκτυο

Να θυμάσαι: Το μόνο που σου προσφέρουν τα παραπάνω είναι «βεβαία ημερομηνία». Σε περίπτωση δικαστικής διαμάχης καθένα από αυτά πιστοποιεί απλά στο δικαστήριο πως την τάδε ημερομηνία ισχυρίστηκες ότι το έργο είναι δικό σου, δεν αποδεικνύουν πως το έργο σου ανήκει. Αυτό θα το κρίνει ο δικαστής.
Μεταξύ μας, το ενδεχόμενο να φτάσει κανείς στα δικαστήρια διεκδικώντας τα πνευματικά δικαιώματα ενός βιβλίου είναι αρκετά απίθανο, ειδικά στη χώρα μας, όπου το κέρδος από τη δημιουργία ενός βιβλίου είναι κατά κύριο λόγο πνευματικό και όχι οικονομικό. Εξάλλου πρέπει να είναι κανείς τρελός για να κλέψει ένα ολόκληρο βιβλίο. Το πιο σύνηθες φαινόμενο είναι η αντιγραφή ενός μέρους, σκηνών ή χαρακτήρων… μα ας σταματήσουμε εδώ προς το παρόν, διότι μπαίνουμε σε βαθιά νερά...
Υπομονή μέχρι την επόμενη φορά…


Βήμα 5ο Έρευνα



Το έργο σου είναι έτοιμο πλέον να σταλεί στον εκδοτικό. Εδώ λοιπόν γεννιέται ένα άλλο μεγάλο ερώτημα: Σε ποιον; Ίσως να έχεις ήδη κάποιον/κάποιους στο μυαλό σου, μα δεν ξέρεις πώς να τον/την προσεγγίσεις. Ξεχνάς μάλλον πως στα χέρια σου αυτήν την στιγμή έχεις ένα πανίσχυρο εργαλείο. Το όνομα αυτού… διαδίκτυο!
Προτού ξεκινήσεις καλό είναι να αναλογιστείς αν επιθυμείς έκδοση, αυτοέκδοση ή συνέκδοση. Αν είσαι απόλυτα σίγουρος και κάθετος στην άποψή σου περιορίζεις την αναζήτηση σου ανάλογα. Ας υποθέσουμε όμως πως το πεδίο σου είναι πιο ευρύ…
Η πρώτη κίνηση είναι να φτιάξεις μια λίστα με εκδοτικούς και να τους χωρίσεις σε κατηγορίες: μεγάλοι-μεσαίοι-μικροί, έκδοση-αυτοέκδοση-συνέκδοση. Καλό είναι να μην απορρίψεις εκδοτικούς σε αυτήν τη φάση, εκτός και αν υπάρχουν σοβαρά στοιχεία που σε οδηγούν στην απόρριψη. Αν, για παράδειγμα, δε σου αρέσει τόσο η ιδέα της αυτοέκδοσης, μπορείς να σημειώσεις, αλλά να αφήσεις στην άκρη τους αντίστοιχους εκδοτικούς, ελπίζοντας πως δε θα χρειαστεί να τους αναζητήσεις στο μέλλον.
Πέρα από τη γενική έρευνα μέσω της μηχανής αναζήτησης, μπορείς να ψάξεις ανακοινώσεις για εκθέσεις και φεστιβάλ βιβλίων, όπου συνήθως υπάρχει λίστα με τους εκδότες που έλαβαν μέρος.
Σε επόμενη φάση ψάξε τις σελίδες των εκδόσεων για να δεις αν δέχονται Έλληνες συγγραφείς (υπάρχουν εκδοτικοί οίκοι που φέρνουν μόνο βιβλία από το εξωτερικό), αν εκδίδουν λογοτεχνία και τι είδους, τι κριτήρια πρέπει να πληρεί το κείμενο σου, στοιχεία επικοινωνίας του εκδοτικού, με ποιο τρόπο θα τους στείλεις το έργο σου, πόσο θα τους πάρει να απαντήσουν και οτιδήποτε άλλο θεωρείς χρήσιμο. Μερικές φορές πρέπει να ψάξεις λίγο τη σελίδα για να εντοπίσεις τα παραπάνω στοιχεία. Συνήθως κρύβονται πίσω από φράσεις όπως: «Υποβολή ανέκδοτων έργων», «Νέοι συγγραφείς», «Νέοι συνεργάτες» ή απλώς «Επικοινωνία».
Δώσε βάση στα είδη λογοτεχνίας που διακινεί ο εκδοτικός. Με τον τρόπο αυτό θα γλιτώσεις από περιττές απογοητεύσεις. Κάθε εκδότης έχει το κοινό του και ξέρει τι είναι αυτό που του ζητά και μπορεί να πουλήσει. Για παράδειγμα, ένας εκδοτικός που πουλά κυρίως αισθηματικά και κοινωνικά βιβλία δε θα δεχτεί ποτέ ένα βιβλίο fantasy, γιατί δεν έχει έτοιμο κοινό να το υποδεχτεί. Υπάρχουν αναγνώστες που εμπιστεύονται συγκεκριμένους εκδοτικούς για συγκεκριμένους λόγους. Όσο αριστούργημα και αν είναι το έργο σου δύσκολα θα πείσεις έναν εκδότη να αλλάξει την εικόνα και την ταυτότητα του εκδοτικού για χάρη σου.
Άλλη μια σημαντική κίνηση, ειδικά όταν πρόκειται για λιγότερο γνωστούς εκδοτικούς, είναι μια επίσκεψη σε ηλεκτρονικά και φυσικά βιβλιοπωλεία, για να διαπιστώσεις αν και κατά πόσο τα βιβλία τους κυκλοφορούν και είναι εύκολο να τα εντοπίσει ο αναγνώστης. Μπορείς να απευθυνθείς σε γνωστούς και φίλους για πληροφορίες ή να παρακολουθήσεις συζητήσεις σε ομάδες και φόρουμ, για να πάρεις δεύτερες και τρίτες γνώμες ή να έρθεις σε επαφή με άλλους συγγραφείς πρόθυμους να μοιραστούν την εμπειρία τους.
Φυσικά υπάρχει πάντα και η επιλογή να επικοινωνήσεις με τον ίδιο τον εκδοτικό για πληροφορίες, αν η σελίδα του δε σε καλύπτει ή να επισκεφθείς τα γραφεία τους και να μιλήσεις από κοντά με κάποιον αρμόδιο. Στην τελευταία περίπτωση καλό θα ήταν να μην εμφανιστείς ξαφνικά μπροστά στην πόρτα τους με το βιβλίο σου. Κάποιοι έχουν συγκεκριμένο σύστημα υποδοχής έργων και οτιδήποτε παρεκκλίνει δεν έχει αίσιο τέλος. Αν θέλεις μια απλή συνάντηση για ενημέρωση φρόντισε να έχεις επικοινωνήσει τηλεφωνικά πρώτα, για να διαπιστώσεις αν μπορείς να κλείσεις ραντεβού, για να μη φύγεις άπραγος/η, αφού δεν είναι βέβαιο πως θα σε δεχτούν.  
Συνοψίζοντας, μπορείς να έχεις μια τεράστια λίστα ή να σπάσεις την έρευνα σου σε μέρη ανάλογα με τις προτιμήσεις σου. Επιλέγεις τους εκδοτικούς που επιθυμείς και περνάς στο επόμενο βήμα.
Σημείωση: Το συγκεκριμένο βήμα δεν είναι απαραίτητα το τελευταίο. Μπορεί να εκτελεστεί παράλληλα με τα υπόλοιπα, την περίοδο που γράφεις ή πριν καν γράψεις την ιστορία σου.
Το θέμα έκδοση-αυτοέκδοση-συνέκδοση θα το δούμε αναλυτικότερα σε επόμενο άρθρο.


Βήμα 6ο  Αποστολή



Όπως ανακάλυψες μέσα από την έρευνά σου, κάποιοι εκδοτικοί έχουν αυστηρές προϋποθέσεις ακόμη και για τη μορφή που πρέπει να έχει το κείμενό σου (συγκεκριμένη γραμματοσειρά, διάστιχο κ.λπ.). Ναι, πρέπει να τις τηρήσεις, αν δε θέλεις να απορριφθεί το έργο σου με το καλημέρα. Το κείμενο θα πρέπει να συνοδεύεται από:
-          περίληψη. Όχι, δεν έχει καμία σχέση με το κείμενο στο οπισθόφυλλο ενός βιβλίου. Απλά ο εκδότης θέλει να ξέρει γιατί πράγμα μιλά η ιστορία, οπότε μη φοβηθείς να κάνεις spoiler ή ακόμη και να δώσεις το τέλος. Το αν η περίληψη θα είναι αναλυτική ή σύντομη εξαρτάται από τις απαιτήσεις του εκδοτικού.
-          βιογραφικό. Όχι, δεν είναι το βιογραφικό που θα μπει στο βιβλίο σου. Είναι ένα βιογραφικό σαν αυτά που στέλνεις όταν αναζητάς εργασία, για να ξέρει ο εκδότης με ποιον έχει να κάνει.

Δεν ζητούν όλοι οι εκδότες και τα δύο παραπάνω στοιχεία, οπότε απλά ακολούθα τις οδηγίες τους κάθε φορά. Επίσης, κάποιοι ζητούν να τους στείλεις το κείμενο σου με mail και άλλοι να τους το παραδώσεις τυπωμένο. Στην τελευταία περίπτωση λάβε υπόψη πως ίσως να μη σου επιστραφεί (συνήθως αναφέρουν εάν υπάρχει αυτή η δυνατότητα). Γενικότερα ακολουθείς πιστά τις οδηγίες που σου δίνει ο εκδοτικός για την αποστολή του έργου σου. Υπάρχει ένα και μοναδικό σημείο στο οποίο προτείνω να μην υπακούσεις.
Έχεις ακούσει σίγουρα για εκδοτικούς που ζητούν το έργο να μη σταλεί πουθενά αλλού μέχρι να λάβεις την απάντησή τους, η οποία μπορεί να κάνει 3-6 μήνες να φτάσει. Δεν υπάρχει λόγος να υπακούσεις. Το έργο σου είναι δικό σου. Στέλνοντας τους το κείμενο δεν υπογράφεις συμβόλαιο μαζί τους, διαχειρίζεσαι το έργο σου όπως εσύ επιθυμείς. Αν θέλεις να στείλεις το βιβλίο σου ταυτόχρονα σε 100 εκδοτικούς έχεις την ευχή μου! Για την ακρίβεια όσοι περισσότεροι τόσο πιο καλά. Όσα περισσότερα «ναι» δεχτείς τόσο πιο εύκολο θα είναι μετά να διαπραγματευτείς τους όρους και να επιλέξεις την πιο ευνοϊκή και συμφέρουσα προσφορά που θα λάβεις.
Ετοιμάζεις λοιπόν τα πακέτα σου και τα στέλνεις/παραδίδεις στους εκδοτικούς της επιλογής σου.


Βήμα 7ο  Αναμονή


Η αναμονή μέχρι να λάβεις απάντηση από κάποιον εκδοτικό εξαρτάται από τον ίδιο τον εκδοτικό. Οι περισσότεροι ισχυρίζονται πως θα απαντήσουν μέσα σε διάστημα 3, 4 ή 6 μηνών. Οφείλω να σε ενημερώσω πως οι πιθανότητες να απαντήσουν νωρίτερα από το διάστημα που αναφέρουν είναι σχεδόν μηδαμινές. Για την ακρίβεια δεν έχω ακούσει ποτέ να συμβαίνει. Συνήθως καθυστερούν κιόλας. Σε περίπτωση που η απάντησή τους είναι αρνητική ενδέχεται κάποιοι να μην απαντήσουν ποτέ.
Μην περάσεις τους υπόλοιπους 3-6 μήνες της ζωής σου ανοίγοντας κάθε μια ώρα το mail σου. Απλά ξέχνα το και ζήσε τη ζωή σου ή γράψε το επόμενο βιβλίο σου. Θα κάνει την αναμονή σου πιο εύκολη. Εξάλλου, εάν κάποιος θέλει να εκδώσει το βιβλίο σου δε θα σου στείλει mail, θα σε πάρει τηλέφωνο! Συνήθως ότι έρχεται με mail περιέχει άρνηση.
Όταν λέμε να το ξεχάσεις δεν εννοούμε και εντελώς. Όσο περιμένεις μπορείς, αν το επιθυμείς, να επικοινωνήσεις κάποια στιγμή (όχι κάθε βδομάδα!) με τον εκδοτικό για να μάθεις πως προχωράει η διαδικασία. Αυτό δε σημαίνει πως πρέπει να τους σπάσεις τα νεύρα με τα επίμονα τηλέφωνά σου (εκτός και αν για κάποιο λόγο πρέπει να τους σπάσεις τα νεύρα), γιατί δε νομίζω πως θα δουν εσένα και το βιβλίο σου με καλό μάτι. Δεν είσαι ο μόνος που υπέβαλε το έργο του για αξιολόγηση, για αυτό και η διαδικασία αργεί.
Να θυμάσαι πως στην ουσία ψάχνεις συνεργάτες. Απαιτείται ευγένεια και διπλωματία.
Σε περίπτωση που δεχτείς μόνο αρνητικές απαντήσεις (το απεύχομαι) δοκίμασε και σε άλλους εκδοτικούς και σκέψου μήπως χρειάζεται να επιστρέψεις στο βήμα της επιμέλειας. Μην απογοητεύεσαι και μην εγκαταλείπεις. Ακόμη και η J.K.Rowling έφαγε πολλές πόρτες μέχρι να βρει στέγη για τον Χάρι Πόττερ.  
Σταύρωσε τα δάχτυλα σου και πίστεψε στην επιτυχία σου! 




Αυτά τα «λίγα»…
Ελπίζω να βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον και κατατοπιστικό. Κάποια πράγματα θα τα ξαναδούμε σε επόμενα άρθρα, μα αν έχετε απορίες ή επισημάνσεις μπορείτε πάντα να αφήνετε σχόλια. Αν έχω παραλείψει κάτι ή δεν έγινε κάτι κατανοητό θα το αναλύσουμε και αν χρειαστεί θα το συμπληρώσω και στο άρθρο.

Σας ευχαριστώ που διαβάσετε. Καλή συνέχεια :D


Μαρία Μουστοπούλου

6 σχόλια:

  1. Πολύ βοηθητικό άρθρο, με κατατοπιστικές απαντήσεις σε μεγάλες ερωτήσεις κάθε επίδοξου συγγραφέα! (h) Περιμένουμε και τα επόμενα του "Publishing Edition"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ευχαριστούμε πολύ και γι αυτό το άρθρο! Είναι δύσκολο να βρίσκεις συγκεντρωμένες τέτοιες πληροφορίες, οπότε μας διευκολύνεται πολύ! Όπως πάντα περιμένουμε το επόμενο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μπράβο Μαράκι, φοβερή! Σκέφτομαι κι εγώ την έκδοση του δικού μου οπότε με βοηθάς... Να σε ρωτήσω, το βιογραφικό είναι καλύτερο να αποστέλλεται σε α´ ή γ´ ενικό πρόσωπο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν υπάρχει "πρέπει" στη συγκεκριμένη περίπτωση. Ωστόσο είναι καλύτερη η χρήση γ' προσώπου, καθότι είναι πολύ εύκολο, όταν μιλάς για τον εαυτό σου, να φανείς υπερόπτης και απόμακρος, πράγμα που δε θέλουμε να φανεί στο βιογραφικό μας ;)

      Διαγραφή