Συνέντευξη με την Άννα Μάνου


Παραμύθια εμπνευσμένα από ελληνικούς παραδοσιακούς θρύλους.
Ποιος θα τολμήσει να μπει στο "Κάστρο των παραμυθιών";
Ένα παραμύθι ξετυλίγεται και από μέσα του ξεπηδούν άλλα εννιά!
Μία ξεχωριστή συνάντηση 10 συγγραφέων 
που ενώνουν τις πένες τους για να μας μεταφέρουν στον κόσμο του αυθεντικού παραμυθιού!


Νεράιδες και ξωτικά,
γοργόνες, δράκοι και αερικά
με ιστορίες από τα παλιά 
μιλούν για αγάπη και για χαρά!
Διαβάζεται από μικρούς και μεγάλους
Περιλαμβάνονται οι αρχικοί θρύλοι και προτεινόμενες ασκήσεις δημιουργικής γραφής 

Συγγραφείς (Άννα Αθανασιάδου, Μαρία - Μαριλύ Γαλίζη, Κατερίνα Δίελα, Κατερίνα Θεοδωρίδου - Γιολασιγμάζη,
Ιωάννα Καρρά, Άννα Μάνου, Μαργαρίτα Μάρκουλα, Αικατερίνη Μιχαήλ, Αικατερίνη Ναζλή, Μαριλένα Πονηράκη)


Άννα Μάνου

Γεννήθηκα στη Μύρινα της Λήμνου, αλλά τεσσάρων χρονών πήγαμε οικογενειακώς στη Θεσσαλονίκη. Εκεί έζησα δεκατέσσερα χρόνια με αγάπη που ποτέ δεν θα ξεχάσω μια που είναι κομμάτι του είναι μου. Μετά το Γυμνάσιο ήρθαμε στη Αθήνα. Εδώ σπούδασα σχέδιο μόδας και πατρόν στη σχολή Βελουδάκη. Αυτή είναι η δουλειά που έκανα όλα τα χρόνια μέχρι που συνταξιοδοτήθηκα. Δυο- τρία χρόνια πριν και μετά τη σύνταξη ασχολήθηκα με το ερασιτεχνικό θέατρο κι εκεί ξαναθυμήθηκα ότι από μικρή αγαπούσα το γράψιμο. Κάποια κείμενα από ασκήσεις αυτοσχεδιασμού… λίγο θέατρο… μέχρι που ήρθε ο έρωτας του παραμυθιού.





Συνέντευξη με την Άννα Μάνου


1. Πες μας δυο λόγια για το βιβλίο σου.

Το βιβλίο είναι μια ιδέα της δασκάλας μας της Άννας Αθανασιάδου, την οποία εγώ κι όλες οι άλλες συγγραφείς του βιβλίου, αγκαλιάσαμε με αγάπη και την κάναμε δική μας με το προσωπικό μας ύφος η κάθε μια ξεχωριστά. Το παραμύθι μου “Η Γριά και οι Μάγισσες” πατά στα βήματα ενός λαϊκού παραμυθιού, με θέμα τον αγώνα μέχρι τέλους για την υπεράσπιση των ιδανικών της γριάς ηρωίδας του παραμυθιού, αλλά και όλων μας στη ζωή μας.


2. Ποια είναι η κυριότερη πηγή έμπνευσής σου και τι σε έκανε να ξεκινήσεις τη συγκεκριμένη ιστορία;

Το συγκεκριμένο παραμύθι έχει έμπνευση από το θρύλο που υπάρχει για την παραλία της Άνδρου, 'της γριάς το πήδημα'.  Σ' αυτό το παραμύθι προσπάθησα να κρατήσω ένα κλασικό παραμυθένιο ύφος με κακές μάγισσες, που στο τέλος χάνουν τη μάχη τους. Απευθύνομαι σε παιδιά και θέλω να τους πω, πως όλοι μπορούμε να νικήσουμε το κακό, αν το θέλουμε πολύ. Το ύφος αυτών των παραμυθιών, με εκφράζει και μου φέρνει αγαπημένες παιδικές μνήμες. Επίσης θεωρώ ότι είναι το είδος της γραφής που δένει άριστα μ' ένα θρύλο.


3. Αν μπορούσες, τι συμβουλή θα έδινες στον εαυτό σου όταν ξεκίνησες να γράφεις;

Τα παραμύθια είναι μαθήματα ζωής για τα παιδιά. Θέλω να μεταφέρω τα ιδανικά μου στα παιδιά, όχι σαν αυστηρό μάθημα, αλλά σαν ένα μπουκέτο από ενδιαφέρουσες εικόνες, που θα θυμούνται με αγάπη και που θα επηρεάσουν θετικά το μυαλό τους, τις αξίες τους και τη ζωή τους.


4. Τι λογοτεχνικό είδος σού αρέσει να διαβάζεις και ποιο προτιμάς όταν γράφεις;

Διαβάζω τα πάντα κι αυτό εξαρτάται από το τι ζητά η ψυχή μου κάθε φορά. Μπορεί να είναι ένα κλασικό έργο, κάτι κωμικό ή ένα παραμύθι. Δεν θα μπορούσα να μείνω σ ένα είδος καθώς κάθε άνθρωπος νομίζω ότι είναι πολυδιάστατος. Κουβαλά τις μικρές καθημερινές δυσκολίες, κι εκεί κάτι ανάλαφρο τον αποσυμπιέζει από τα προβλήματα, αλλά και τις μεγάλες του νου και της ψυχής του αναζητήσεις. Κι εγώ ανάλογα με τα ερεθίσματα που έρχονται στο δρόμο μου, γράφω διάφορα έργα. Βέβαια τα παραμύθια είναι πάντα πιο ψηλά απ όλα, γιατί είναι ο έρωτάς μου. Πριν έρθω σε επαφή μ' αυτό το είδος (σαν μάθημα) δεν είχα αντιληφτεί πόσες αλήθειες, μπορούν να πουν οι μάγισσες, οι νεράιδες, τα ξωτικά κι οι βασιλοπούλες. Τα λέμε παραμύθια... Κι όμως είναι η πραγματική ζωή με άλλα κοστούμια σε ανύπαρκτους τόπους.

5. Επίλεξε ένα: τι είναι πιο σημαντικό σε μια ιστορία; Ο πρωταγωνιστής, οι δευτερεύοντες χαρακτήρες ή ο ανταγωνιστής;

Ο πρωταγωνιστής είναι αυτός που μας συστήνει το θέμα – πρόβλημα. Όμως, αυτό έχει να κάνει κατά 100% με τον περίγυρο (τους δευτεραγωνιστές). Χωρίς αυτούς τους δευτερεύοντες χαρακτήρες δεν υπάρχει ούτε πλοκή, ούτε λύση, ούτε ενδιαφέρον. Η ζωή – διήγημα,  είναι σαν ένα μηχάνημα. Καμία βίδα δεν περισσεύει, αλλά ούτε κάνει έργο από μόνη της.

6. Σε ποια ηλικία ξεκίνησες να γράφεις;

Είμαι η εικόνα και η απόδειξη του 'δια βίου μάθηση'. Βλέπετε πάντα έβγαζα στο χαρτί σκέψεις, αλλά μισές, μη ολοκληρωμένες. Μια που ως ο άντρας της ζωής μου, είχα πολλές υποχρεώσεις στους ώμους μου, να  ροκανίζουν τον χρόνο μου. Στη σύνταξη λοιπόν αποφάσισα να μου προσφέρω σπουδές γραφής. Εσείς τώρα θέλω να μου πείτε αν έκανα καλά κι αν είμαι καλό παράδειγμα για εσάς όλους.


7. Επίλεξε ένα: τι είναι πιο κρίσιμο για την επίτευξη ενός καλού βιβλίου; Η ικανότητα γραφής, η φαντασία ή η σκληρή δουλειά;

Ο συνδυασμός δίνει το καλύτερο αποτέλεσμα. Ένα γόνιμο έδαφος, (η ικανότητα) θέλει το σωστό σπόρο (φαντασία) και πολύ όργωμα - σπορά - πότισμα (σκληρή δουλειά) για να δώσει καρπό. Κι οι άνθρωποι αντίγραφα της φύσης είμαστε και καλό είναι να το καταλάβουμε και να τη μιμηθούμε.  


8. Γιατί γράφεις;

Γιατί οι ψυχολόγοι είναι ακριβοί κι οι λύσεις που σου δίνουν είναι ψυχρές αλήθειες, έχουν γνώση, αλλά όχι χαρά. Το γράψιμο μού δίνει λύσεις, με ανακούφιση και χαρά. Τελειώνοντας κάθε νέο έργο, νομίζω ότι η ψυχή μου είναι μια πηγή που αναβλύζει  όμορφα συναισθήματα. Επίσης έχω την αίσθηση ότι είμαι δυνατή και μπορώ να καταφέρω τα πάντα.


9. Πρότεινε ένα βιβλίο που θεωρείς ότι πρέπει να διαβάσει κάθε συγγραφέας και ένα κάθε αναγνώστης.

Από τα παιδικά θα σας πω το “Μικροί περιπλανώμενοι” του Τζιάνι Ροντάρι. Και από τα βιβλία ενηλίκων θα προτείνω το “Εύα Λούνα” της Ιζαμπέλ Αλιέντε.  Δεν τα ξεχωρίζω γιατί κι οι συγγραφείς είναι αναγνώστες κι οποιοσδήποτε αναγνώστης μπορεί να γίνει συγγραφέας, αν αισθανθεί την ανάγκη.


10. Τι πρέπει να περιμένουμε από εσένα στο μέλλον;

Φοβάμαι αυτά που θα γίνουν για μένα χωρίς εμένα και δυσκολεύομαι να απαντήσω. Θα ήθελα όμως σε μια παγκόσμια πραγματικότητα δικαίου, να μπορώ… όλοι οι άνθρωποι, να μπορούν, να κάνουν πράγματα που αγαπούν οι ίδιοι και να τα μοιράζονται με χαρά με τους άλλους. Σε έναν τέτοιο κόσμο πιστεύω ότι μπορώ να γεννώ με τρελή συχνότητα από ένα καινούργιο παραμύθι κάθε τόσο. Είθε!


11. Πώς μπορούν να επικοινωνήσουν οι αναγνώστες μαζί σου;

Μέσω fecebook στο @anna manou όπως επικοινωνούν όλοι σήμερα, η μέσω ταχυδρομείου όπως έμαθα να επικοινωνώ εγώ στα νιάτα μου. Αγαπώ και το χθες (γράμματα), που είναι η ζωή μου και η γνώση μου, αλλά και το σήμερα (fecebook) που συνεχίζει και μου φέρνει χαρές και δυσκολίες, άρα αληθινή ζωή.





Αν το βιβλίο σάς κίνησε το ενδιαφέρον, πάρτε μέρος στην κλήρωση του Moonlight Tales, για να κερδίσετε 1 αντίτυπο πατώντας εδώ.